Anna Wintour päättää uransa Voguen päätoimittajana 37 vuoden jälkeen—Visionääri, joka määritti 'it-laukun' aikakauden ja luksusmuodin uudelleen

Anna Wintour photographed in her office at Vogue

Luxury Helsingissä rakastamme kaikkea muotiin ja luksukseen liittyvää, ja Vogue-lehden toimituksellinen johtajuus vaikuttaa vahvasti näihin maailmoihin. Tarkastellaanpa lähemmin erästä muotijulkaisujen ikonisimmista hahmoista: Anna Wintouria ja hänen vaikutusta luksuslaukkuijen markkinaan. 

Anna Wintour, kansainvälisen muotialan ikoni, jättää American Voguen päätoimittajan tehtävät vaikuttavan 37 vuoden uran jälkeen. Vuonna 2020 hänet nimitettiin Condé Nastin Chief Content Officeriksi, ja hän jatkaa tehtävässään edelleen. Hänen aikansa Voguessa on vaikuttanut merkittävästi 'it bag' -ilmiön kulttuuriin sekä luonut elämäntyylimarkkinoinnin narratiivin, joka on yhä keskeinen osa luksusmuodin markkinointia. Wintour ei vaikuttanut muotiin vain käsitteellisesti; hän loi itselleen ainutlaatuisen vaikutusvaltaisen aseman, joka antoi mahdollisuuden määrittää luksusasusteiden tulevaisuuden suunnan.

Luxury Helsinki
Kuvan lähde: Vogue

1990- ja 2000-luvuilla Voguen toimituksellinen sisältö auttoi juurruttamaan 'it bag' -ilmiön tavoiteltuna statussymbolina. Wintour hyödynsi elämäntyylimarkkinointia luodakseen ilmiön laukuista, jotka ovat sittemmin nousseet ikoneiksi, kuten Diorin Saddlebag ja Fendin Baguette – joista jälkimmäinen saavutti ensimmäiset suosiopiikkinsä Sinkkuelämää-sarjan Carrie Bradshaw’n ansiosta. Näiden asioiden myötä Wintourin näkemys ja maku ohjasivat monien tämän päivän tunnistettavimpien luksuslaukkkujen nousua ja vakiinnuttivat hänen äänensä muotimarkkinoiden suunnannäyttäjänä.

Luxury Helsinki
Kuva: HBO

Wintourin visio vaikutti jo olemassa olevien laukkujenmarkkinan lisäksi uusien, innovatiivisten mallien kehittämiseen. 9/11-terroritekojen jälkeisiin taloushaasteisiin vastatakseen hän perusti CFDA Fashion Fundin tukeakseen nousevia suunnittelijoita ja varmistaakseen jatkuvan vaikutuksensa muotialaan. Rahasto antoi hänelle mahdollisuuden valita ja nostaa seuraavan sukupolven suunnittelijoita kuten Proenza Schouler; ensimmäinen tämän tuen voittanut, ja heidän debyyttilaukkunsa “PS1” ylsi nopeasti haluttuun 'it bag' -statukseen. Viime vuosina Telfar Clemensin suunnittelema Telfar-laukku, joka voitti myös CFDA Fashion Fund -tunnustuksen, on saavuttanut suuren suosion. Vaikka Wintour ei itse ole suunnittelija, hän oli ehdottomasti ajava voima luksuslaukkumarkkinoilla – luoden visuaalisesti vangitsevia editoriaaleja, jotka nostivat käsilaukut vaikuttaviksi statussymboleiksi.

Kuka sinun mielestäsi on tämän hetken vaikutusvaltaisin nimi muotimaailmassa – ja mikä voisi olla seuraava 'it bag'? Me, jotka rakastamme ajattomia klassikoita (joita löytyykin meiltä monena eri tyyliversiona varastosta), saatamme olla hieman puolueellisia parhaista laukuista. Mutta kuka tietää – ehkä seuraavasta 'it bagista' tulee uusi klassikko. Selaa it bag -laukkuvalikoimaamme täältä.

Rakkaudella,
Luxury Helsinki

Takaisin blogiin