Etsitkö tiettyä tuotetta? Autamme mielellämme
The Story of the House of Chanel: Elegance, Legacy, and Timeless Fashion

Luxury Helsingissä näemme monien luksusmerkkien suosion tulevan ja menevän – mutta yksi brändi pysyy vuodesta toiseen todellisena klassikkona: Chanel. Olipa kyseessä vintage flap -laukku, värikäs WOC tai Boy bag, Chanel valloittaa yhä sydämiä ympäri maailmaa.
Myymme aitoja second hand -Chanel-laukkuja, koruja ja asusteita, ja meillä on eturivin paikka seuraamassa tämän ikonin pysyvää vetovoimaa. Mutta mikä tekee Chanelista niin ajattoman, että se pysyy toivelistojen kärjessä sukupolvesta toiseen? Katsotaanpa tarkemmin brändin rikasta historiaa, muotoiluinnovaatioita ja kulttuurista vaikutusta, jotka ovat tehneet Chanelista ylellisyyden kulmakiven – ja jatkuvan suosikin asiakkaidemme keskuudessa.
Gabrielle ”Coco” Chanelin mullistavasta visiosta tämän päivän huippumuotikokoelmiin, Chanelin tarina on selviytymistä, uudistumista ja vertaansa vailla olevaa tyyliä.
Muoti-ikonin matka vaatimattomista aluista maailmankuuluksi
Chanelin tarina alkaa Gabrielle Bonheur Chanelista, joka syntyi vuonna 1883 Saumurissa, Ranskassa. Orvoksi nuorena jäänyt Coco Chanel vietti lapsuutensa kurinalaisessa luostarissa, jossa hän oppi ompelemaan. Juuri nämä vaatimattomat lähtökohdat loivat pohjan hänen ainutlaatuiselle näkemykselleen muodista: yksinkertainen, käytännöllinen ja elegantti.
1900-luvun alkupuolella Coco alkoi suunnitella hattuja nimellä Chanel Modes, ja sai nopeasti Pariisin seurapiirien huomion. Varsinainen läpimurto tapahtui kuitenkin vuonna 1913, kun hän avasi putiikin Deauvillessa ja alkoi myydä rennosta jerseykankaasta valmistettuja urheiluvaatteita – täysin vastakohtana aikakauden korsettimuodille.
Uuden aikakauden alku naisten muodissaVuoteen 1915 mennessä Chanel oli perustanut couture-muotitalon Biarritziin, ja hänen suunnittelunsa mullistivat naisten pukeutumisen. Hänen filosofiansa oli selvä: ylellisyys ei ole ylellisyyttä, ellei se ole mukavaa.
Coco Chanel toi muotiin selkeitä linjoja, kevyesti laskeutuvia muotoja ja poikamaisia leikkauksia, vapauttaen naiset ahtaista ja rajoittavista vaatteista. Hän teki pikkumustasta ikonisen, suunnitteli ensimmäisen aidosti modernin naisten puvun ja nosti esiin minimalistisen eleganssin. Jokainen luomus oli kapina ajan normeja vastaan – yhdistelmä käytännöllisyyttä ja kauneutta.
Chanel N°5: Tuoksu, joka muutti kaiken
Vuonna 1921 Chanel lanseerasi tuoksun, josta tuli historian tunnetuin: Chanel N°5. Yhteistyössä parfymööri Ernest Beaux’n kanssa syntyi rohkea, abstrakti ja moderni tuoksu. Sen selkeä, neliömäinen pullo ja ainutlaatuinen yhdistelmä aldehydejä ja kukkaisia vivahteita tekivät Chanel N°5:stä enemmän kuin vain hajuveden – siitä tuli kannanotto.
Tämä tuoksu vahvisti Chanelin aseman brändinä, joka ylitti pukeutumisen rajat. Marilyn Monroe sanoi kuuluisasti, ettei hän nuku yllään muuta kuin muutaman tipan Chanel N°5:ttä – lause, joka sinetöi tuoksun aseman popkulttuurin ja luksuksen historiassa.
Sota, paluut ja uudistuminenToisen maailmansodan puhkeaminen pakotti Chanelin sulkemaan muotitalonsa, ja hänen sodanaikaiset yhteytensä varjostivat hänen perintöään. Vuonna 1954, 71 vuoden iässä, Coco teki kuitenkin vaikuttavan paluun. Hänen sodanjälkeinen mallistonsa toi takaisin ikonisen Chanel-puvun – tweed-takit ja kultaiset ketjuyksityiskohdat mukaan lukien – ja se sai välittömästi uuden sukupolven naiset pauloihinsa.
Coco Chanel kuoli vuonna 1971, mutta hänen tyylinsä elää yhä.
Karl Lagerfeldin aikakausi – Chanelin uusi ilmeVuonna 1983 Karl Lagerfeld otti ohjat Chanelilla. Omalla tunnusomaisella älyllään ja luovalla otteellaan hän tulkitsi uudelleen Chanelin klassiset elementit — tweedin, kameliat, tikatut laukut ja helmet — ja antoi niille uuden, raikkaan elämän. Lagerfeldin johdolla Chanel kasvoi maailmanlaajuiseksi voimaksi, muistettavimpina muun muassa ikimuistoiset muotinäytökset (muistatko supermarketin lavasteet?) sekä kulttimaineeseen nousseet asusteet, kuten Chanel Boy Bag.
Lagerfeld ymmärsi, että Cocon perinnön kunnioittaminen ei tarkoittanut sen pysäyttämistä ajassa. Se merkitsi rajojen rikkomista samalla, kun pysytään juurtuneina ajattomaan eleganssiin — tasapaino, joka määritteli hänen vuosikymmenensä Chanelilla.
Chanel tänään: perinteiden ja uudistusten kohtaaminen
Karl Lagerfeldin poismenon jälkeen vuonna 2019 Chanelin pitkäaikainen yhteistyökumppani Virginie Viard otti luovan johtajan tehtävät vastaan. Hänen visionsa on ollut hillitympi, runollisempi ja feminiinisempi, jatkaen muotitalon matkaa arvokkuudella ja hienovaraisella uudistumisella.
Valmiista vaatteista ja haute couturesta kauneustuotteisiin ja asusteisiin, Chanel pysyy luksusmuodin kärjessä. Sen myymälät levittäytyvät ympäri maailmaa, mutta jokainen mallisto kuiskaa samaa viestiä, jonka Coco Chanel aikoinaan eli: ”Muoti katoaa, tyyli on ikuinen.”
Chanelin tarinan merkitys tänä päivänäChanelin tarina on enemmän kuin pelkkiä merkkipaaluja ja markkinatrendejä. Se on kertomus naisesta, joka uskalsi määritellä uudelleen, mitä tarkoittaa olla muodikäs, itsenäinen ja moderni. Se on brändi, joka on kehittynyt menettämättä identiteettiään — harvinaisuus nykypäivän nopeassa muotimaailmassa. Olipa kyse ikoninen yhdistetty CC-logo, klassinen 2.55-laukku tai ajaton No. 5 -tuoksu, Chanel inspiroi yhä uusia sukupolvia kunnioittaen samalla perustajansa olemusta. Tutustu brändiin lisää heidän verkkosivuillaan.
Tutustu Chanel kokoelmaamme
Oletko valmis omistamaan palan muotihistoriaa?
Löydät täältä aitojen pre-loved Chanel-laukkujen, korujen ja asusteiden valikoimaamme — jokaisella tuotteella on oma ajaton tarinansa. Etsitkö jotain erityistä? Autamme mielellämme. Ota yhteyttä, jos haet tiettyä Chanel-tuotetta tai sinulla on toivelistalla jokin yksittäinen esine. Teemme parhaamme löytääksemme sen sinulle. Koska todellinen tyyli, kuten Coco Chanel sanoi, ei koskaan haalistu.
Rakkaudella,
Luxury Helsinki